reklama

12. Medzinárodná konferencia mladých lídrov

23. novembra sa v mojej schránke zjavil zaujímavý mail - pozvánka na konferenciu do Prahy. 9. decembra som začala písať esej. 1. januára som cestovala do Čiech. 7. januára som sa vrátila domov a odvtedy sa pokúšam vrátiť späť do reality. Ale, poďme pekne po poriadku...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (11)
protesty počas simulácie rokovania Európskeho parlamentu
protesty počas simulácie rokovania Európskeho parlamentu (zdroj: Bara)

 "Štipko získam, ak napíšem tú esej. Lenže, aká je šanca, že ma vyberú spomedzi ľudí z celého Slovenska?...Nuž čo, aspoň to skúsim." Takéto a podobné myšlienky mi vírili hlavou, keď som si dva dni pre uzávierkou sadala k počítaču, aby som vymyslela dve strany v angličtine na tému "Ako môžu členské štáty urobiť EÚ "mladšou" a životschopnejšou v dnešnom svete?" Vymyslela som, poslala a zabudla na to. Dva dni pre Vianocami mi prišiel akceptačný mail a rozkrútil sa kolotoč príprav na cestu. Získať suveníry na reprezentáciu Slovenska medzi sviatkami nebolo jednoduché, ale napokon som sa nabalená medovníkmi, bábikami zo šúpolia, keramikou a, samozrejme, borovičkou, mohla vydať do Prahy. Kvalitu D1-otky je škoda komentovať, hlavné je, že 2. januára som sa našla, ako šťastne stojím pred pražským Rudolfíniom spolu s desiatimi ďalšími študentmi z celého sveta a moje malé dobrodružstvo (keďže som poriadne nevedela, do čoho idem) sa mohlo začať.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

1.a 2.deň - Deň príchodu zbehol rýchlo, keďže to bolo len jedno popoludnie. Hotel na Vinohradoch, 130 ľudí snáď odvšadiaľ, spolubývajúca Berem z Kirgistanu, vedúci mojej skupiny Naeem z Afganistanu...fajn, začalo to vyzerať veľmi dobre a hlavne multikultúrne a to je vždy zaujímavé. Prvé raňajky v spoločnosti mojej skupiny boli možnosťou zistiť, že nás je 13 a sme z Kazachstanu, USA, Kanady, Francúzska, Kene, Južnej Kórey, Singapúru a Pakistanu. Začala som sa tento týždeň naozaj tešiť! Deň prvý sme spoločne strávili najskôr simuláciou zasadania Bezpečnostnej rady OSN (témou bolo obohacovanie uránu v Iráne a s tým súvisiace možné problémy), neskôr návštevou kanadskej ambasády a príjemným "pokecom" s ambasádorom a veselou večerou, počas ktorej český čašník nestíhal meniť angličtinu za slovenčinu. Spoznala som aj dvoch krajanov - našťastie, lebo po celom dni "spíkovania" bola slovenčina balzamom na dušu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

3. deň - simulácia konania pred Medzinárodným trestným tribunálom a ja v úlohe advokáta - obhajcu. Smiech ma po tomto zistení trochu prešiel, ale keďže okrem mňa sa tejto úlohy zhostil aj rodený exhibicionista - Američan James a právo študujúci Tim z Kene, nakoniec sme to nejako zahrali. Aj keď, obžaloba na nás vytiahla ťažké zbrane v podobe fotiek (z časopisov) a emócií (Francúz Marc dokonale zahral 14-ročného detského vojaka z Konga) a tak naše racionálne argumenty nestačili na to, aby súd nášho klienta (Naeema v úlohe Thomasa Luanga z Konga, obvineného z vojnových zločinov a zločinov proti ľudskosti) oslobodil.Nevadí, našťastie to bola len hra. Nasledoval hromadný presun metrom a návšteva Rádia Slobodná Európa, kde sme museli prejsť dokonalou bezpečnostnou prehliadkou. Tu sa nám podarilo vyvolať búrlivú diskusiu ohľadom šírenia demokracie vo svete (a predovšetkým amerických predstavách o nej), pričom asi po hodine nastal čas odísť (pre istotu). Oddych na izbe a očakávaná večera (v tom hoteli varili FAKT dobre...a hlavne, každý si našiel to svoje). Večer - no,večer - o jednej v noci som bola rada, že som mohla ísť spať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

4. deň - Tento deň sa niesol, okrem iného, predovšetkým v znamení príprav najväčšej záverečnej simulácie - rokovania Európskeho parlamentu. Povedané inak, znamenalo to, že naša skupina (teraz strana Zelených) si mala pripraviť svoje návrhy zmien v nariadení Rady, týkajúcom sa minimálnych štandardov vyžadovaných členskými štátmi pri prijímaní utečencov. Potom nás čakali štyri hodiny lobovania a vzájomných vyjednávaní s ostatnými skupinami, v snahe získať ich podporu pre naše zmeny. Keď sa to celé skončilo, pár nadšencov (hlavne Íri a Američania) sa vybralo skúmať české "hospůdky", no my so spolubývajúcou a zvyškom osadenstva sme sa pobrali do ríše snov. Ranné vstávanie (aspoň pre mňa) a celý deň v pohybe boli dostatočným dôvodom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

5. deň - Posledný "konferenčný" deň...a slzy na krajíčku. Na "rokovaní" EP sme presadili všetky zmeny, ktoré sme navrhli, zažili protesty aj vyvádzanie "narušiteľov poriadku" zo sály (t.j. z Národního domu') a záchvaty smiechu. Hoci to malo všetky tie formálne náležitosti, aké to má aj naozaj, pre nás to bola predovšetkým hra - a tak sme si to užívali, ale priebeh ako taký vyzeral veľmi seriózne. Popoludní sme mali asi štyri hodiny na prehliadku Prahy - nakoniec z toho zostalo niečo vyše dvoch hodín, ktoré som ja, keďže Prahu som už párkrát videla, využila na posedenie v reštaurácii pri Orloji (hlavne preto, že sa dalo sedieť vonku na terase - v januári!) a návštevu fotografií Jana Saudka, ktorá vo mne zanechala hlboký dojem. Večer znamenal posledné stretnutie "v triede", výmenu odkazov, ktoré sme si napísali, slávnostnú večeru a vyhodnotenie. Úplnou bodkou bola párty s (údajne najlepším) pražským DJ-om Petom Walkom, na ktorej sme sa naozaj vybláznili...šla som spať o piatej ráno s hrôzostrašným pomyslením na budík, ktorý mi mal zvoniť o dve hodiny neskôr. Ale stálo to zato. Možno až príliš.

Odchod - Kruhy pod očami, snaha pobaliť sa, posledné objatia, oči plné sĺz a diár plný mien a adries z celého sveta, pozvania do Paríža, Singapúru, Ameriky, Kanady...odhlásenie sa z hotela. Celou cestou domov som nemohla uveriť, že už je to všetko preč. Vlastne, stále tomu tak celkom neverím...

Barbara Pavlíková

Barbara Pavlíková

Bloger 
  • Počet článkov:  10
  •  | 
  • Páči sa:  0x

najviac toho povie pohľad do očí - aj slová však veľa napovedia. Zoznam autorových rubrík:  svet okoloduševné poryvySúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu